Vill du må bättre? Fördelarna med motion!

Skrivet den 28 juli 2014

motion

Man kan säga att jag har det i blodet.

Mina föräldrar har alltid motionerat och hållt igång med gympa, löpning, cykling, simning etc. Min pappa har till och med tagit sig igenom Vasaloppet, Vättern rundan, Vansbro simningen, Lidingöloppet plus en del andra motionslopp.

Själv har jag varit mest förtjust i löpning, cykling och vandring. Sprungit en del terräng och banlopp. För mig har motion alltid fungerat som en mycket effektiv och fin terapi.

Har upplevt och sett massor på mina motionsrundor och vandringar – det är verkligen fascinerande hur långt man kommer och hur mycket man ser på några timmar.

Tack och lov så har mina barn också tagit detta till sig och tränar regelbundet.

Motion – ett säkert sätt att börja må bra!

Ett enkelt och effektivt sätt att hjälpa någon, som mår dåligt eller har fastnat i något problem eller förlust, är att ta med dem ut i friska luften och gå en runda.

Gå en lång runda med dem och prata igenom saker och ting. Titta på omgivningarna och prata med människor – få dem att rikta sig utåt och röra på kroppen.

Få dem sedan att börja motionera och träna regelbundet. Steg för steg – gradvis – i sin egen takt. De kommer då att må bättre och bättre.

Läkemedelsindustrin skulle få skära ner drastiskt om fler läkare och människor förstod hur bra man mår av motion. Det är så enkelt, lätt och kostar inte mycket.

För mig är regelbunden motion en av de bästa terapier som finns.

Hur kan jag motivera min vän?

Jag har en vän som behöver komma igång och motionera men saknar motivation och handlingskraft. Hur skall jag få igång honom?

För honom finns det en massa ”fördelar” med att inte motionera: slipper anstränga sig, kan se mer TV, sparar tid och pengar, kan ägna sin tid åt annat, slipper bli svettig, kan stanna hemma etc.

Jag tycker att han verkligen behöver komma igång – han är dock inte så säker på detta.

Hur skall jag nå honom och få det att hända?

Vilka fördelar finns det med motion?

”Även motion på en lägre nivå har en förebyggande effekt mot hjärtsjukdomar, risk för blodproppar, högt blodtryck och stelhet i muskler och leder. Motion stärker också immunförsvaret.” Fördelar med motion

Googla gärna ”Fördelar med motion” och läs fler artiklar.

Själv upplever jag följande när jag regelbundet motionerar:

  • Bättre sömn.
  • Jag äter bättre.
  • Blir på bättre humör.
  • Mår generellt mycket bättre.
  • Kan ta tag i och tackla livets problem bättre.
  • Blir lugnare och inte så stressad.
  • Rensar skallen och får distans till saker och ting.
  • Kommer på nya bra ideér.
  • Känner mig och är friskare.

För mig finns det inte så många anledningar längre att inte motionera regelbundet.

Träna och motionera tillsammans med någon

Om man tränar tillsammans med någon så blir allt mycket lättare. Då kan man diskutera, planera och peppa varandra.

Det är också svårare att backa ur om man har någon som står och väntar.

Ha ett mål med din träning

Att ha ett långsiktigt mål med sin träning är också väldigt viktigt.

Då är det lättare att kämpa på och ta sig igenom de vardagliga träningspassen.

Själv skall jag springa Malmömilen nästa år på en tid kring 55 minuter. Långt ifrån mitt rekord som ung – men det var andra tider och kroppsvikter då.

För att klara detta behöver jag gå ner några kilon också. Men det skadar ju inte.

Man får inget gratis

Allting har ett pris; man får inget gratis.

Men jag tycker att regelbunden motion ger så mycket för en liten ansträngning – som dessutom kan vara högst njutbar.

Det är en bra investering i sitt nuvarande och framtida mående.

Starta lugnt och öka gradvis i din egen takt. Notera förbättringarna och gläds åt dem! Det gäller att komma igenom den första tiden. När du sedan har förbättrat din styrka och kondition så blir det ännu roligare att träna.

Finns det något bättre?

Finns det något bättre än t.ex löpning eller cykling längs stranden en sval sommarkväll?

När t.ex löpningen flyter på och du känner att du har förbättrats!

Skall skicka denna artikel nu till min vän och se om han kan tänka om och se fördelarna med att motionera.

Ibland är det bra att tänka efter och tänka om.

.

Alternativ till ett bättre mående – hitta din egen naturliga väg!

Välkommen att kommentera eller kontakta mig!

Med vänlig hälsning,
Peter

Författare och ämnesredaktör på Newsvoice



Kontakta mig. Fyrabarns-pappa, medmänniska, medlem i Amnesty, KMR (Kommittén för Mänskliga Rättigheter) och Röda Korset.

Bookmark and Share

Inga kommentarer har ännu lämnats för denna post

Lämna gärna en kommentar som jag godkänner innan den publiceras.
Detta är min egen hemsida med mina tankar och åsikter - ingen debattsida.
Inga länkar godkänns i kommentarerna. Tänk på att ditt namn kan synas i sökmotorerna om du sätter ut det. Vill du berömma, debattera eller kritisera?


(krävs)

(krävs)

Information
Alla dina rad och styckebrytningar sätts dit automatiskt. Din e-postadress visas aldrig. Tänk gärna igenom det du skriver.

Använd knapparna nedan för att redigera din kommentar.


RSS flöde för kommentarerna i denna post | TrackBack URI

 

All nedtrappning av psykofarmaka skall ske i samråd med auktoriserad läkare.

Enligt vetenskapliga undersökningar har många deprimerade personer smärta (ibland är den förträngd) och rent kroppsliga problem. Som en första åtgärd rekommenderas alltid en fullständig kroppslig läkarundersökning med uppföljning och behandling. Välj en läkare som är inriktad på rent kroppsliga problem.

Folk blir skadade av elchocker, ECT! Skriv på protestlistan!