Blev satt på SSRI Citalopram efter 20 minuter – det förstörde mitt liv!

artikel-ssri-citalopram

Fick en kommunikation från en person som gick till läkaren och blev satt på Citalopram efter 20 minuter!

Hur fungerar vissa läkare egentligen? Vissa läkare verkar bara vara piller-utskrivande robotar!

Man kan inte lösa livets problem med tabletter och piller!

Falsk glädje och fruktansvärda problem med
SSRI Citalopram

”Fick citalopram utskrivet av en allmänläkare efter ett läkarbesök som varade inte längre än 20 minuter. Det ställdes några frågor och jag fick medicinen. Jag sökte läkarvård för att jag hade känt mig lite deprimerad.

Efter ett år på SSRI nådde jag som min topp, jag mådde bra men var inte nöjd, som att glädjen var falsk, efter ett årstid försökte jag sluta med medicinen. Fick fruktansvärda utsättningssymtom som jag tolkade att jag var i akut behov av att fortsätta som också nästa läkare sa.

Så jag hoppade på igen, gick på ssri i över två år till, efter tre år kände jag nej nu får det vara nog. Hade på kuppen fått högt bt, mitt blodsocker var högre, jag hade gått upp dryga 20kg och kände att livet inte alls var värt att leva såhär.

Trappade ut medicinen och försökte att stå ut längre denna gång men efter en fruktansvärd avgiftning på dryga 1 månadstid (enligt läkaren ska man trappa ut med några veckor), jag blev så sjuk. Det slutade med att jag gick totalt in i väggen som läkarna sen kallade det. Jag minns inte hur många ggr jag var in akut för alla miljoner symtom jag kände.

Till slut kom domen återigen, (utmattningssyndrom) och jag skulle direkt tillbaka till ssrin.. att detta var avgiftning från ssri sa dem inget om och jag var så pass förvirrad och kunde aldrig i hela mitt liv tro att det skulle orsaka såna problem med att sluta. trodde på läkarna och hoppade på ssri igen, efter en tung insättning igen blev det bra efter cirka någon månad… jag stod ut under några månader till, hämtade andan och laddade på energi att för att ta ett sista försök att bli fri för gott som att min kropp blev sjuk av medicinen och jag kände hur den pajjade min skalle.

Som att läkaren alla råd har varit att trappa ut på några veckor inte funkade för mig trappade jag ut efter hur jag själv klarade och i etapper, från 40mg till 2,5mg. Det tog mig ett års tid, och nedtrappningen klarade jag bättre än läkarnas.

Jag mådde hyfsat bra i cirka 3 månader efter att varit fri från ssri sen slog det till med alla möjliga symtom, alla symtom jag alltid kände vid nedtrappningen av min ssri men nu istället kom dem en tid efter, har även läst att det kan ta tid för hjärnan att hinna med ibland och problem kan sedan uppstå efter en tid.

Idag lider jag av hallucinationer (framförallt nattetid och mornar), tinnitus till och från, en extrem nackvärk och muskelsmärta, muskelryckningar och ryckningar i diafragma, migrän , känslig för ljud och ljus , får panikattacker till och från, har en ständig yrsel och obalanskänsla, en ångest jag aldrig lidit av innan jag började med medicinen eller under behandlingen utan enbart kommit efteråt , visste inte ens namnet på panikattack innan min medicinering heller..

jag har minnesproblem och under den värsta tiden visste jag inte vem jag var, visste inte min ålder eller namn, ingenting kopplade, totalt blackout i huvudet. . Jag tål inte stress alls idag, allting triggar igång stress i min kropp och det i sin tur triggar igång panikattacker.. jag lider av domningar i kroppen, väldigt stela leder och muskler. Skakar till och från ..allt det jag känner nu är helt otroligt och jag bara väntar på att det ska bli bättre.

Åkte in akut igår igen för jag trodde att jag skulle dö , hade haft grymma hallucinationer och muskelkramper i flera dagar o inte sovit mycket alls, läkaren gav mig 5 min på akuten , sade sedan, du får börja med din ssri igen.

Hela min värld rasade. aldrig i mitt liv tänkte jag och ilskan som väckte mig inombords. har tappat all hopp för läkare, vet inte vart jag ska vända mig och min enda tröst idag är likasinnade och homeopater, och örtmediciner o dyl.

Jag skulle aldirg i hela mitt liv rekommendera ssri/snri , benzo , för detta är vad man kan få gå igenom och från att gå ifrån att vara lite deppig då och då till att nu idag ha, panikångest/attacker, utmattningsyndrom med ett dussin andra fysiska symtom..

Jag vet inte om jag någonsin kommer få tillbaka mitt liv. Jag känner mig inte deprimerad men att gå igenom denna kamp och ensam som det känns som är så tungt att jag stundvis önskar att men sluta slå då hjärta , sluta kämpa på..”


Alternativ till ett bättre mående – hitta din egen naturliga väg!

2 Replies to “Blev satt på SSRI Citalopram efter 20 minuter – det förstörde mitt liv!”

  1. Hej Peter
    Intressant artikel, i synnerhet de om antropologerna. jag fick i början av 90 skri och gick upp väldigt i vikt och slutade fort, på den tiden visste jag inte om nedtrappning så det var jobbigt.
    Efter en massa personliga händelser , dödsfall och skilsmässa så fick jag ssri igen och det behövdes då, hade lärt mig om nedtrappning det gick hyggligt även om jag var överkänslig och grät i månader efter.
    För två år sen fick jag cancer och i samband med det så fick jag en psykolog och kom med tiden in på att jag har ett starkt humör som försätter mig i omöjliga problem i de jag jobb jag har att jag exploderar titt som tätt. De andra är att jag konstant funderade påallt mellan himmel och jord och gick konstant på högvarv. Jag vaknade varannan eller varje timme och hjärnan slog på direkt. Min psykolog föreslog ssri och berättade att hon hade månat patienter som fick ordning på sitt humör med det. Jag var väldigt skeptisk men fick med på att testa. Diskuterade även med min 30 åriga dotter som gått på dem i flera år och hade ett stabilare humör på dem.
    Jag var rädd för vikt uppgång och började väldigt försiktigt med en 4del och sen en halv och så vidare. Mitt humör blev mycket lugnare och mitt eviga malande i huvudet slutade och jag vaknade mindre på nätterna.
    Men nu 18 månader senare har jag gått upp 10 kilo och jag har börjat trappa ner för jag skjuter upp väldigt mycket saker och är loj och tränar väldigt lite och skjuter upp massor av saker hela tiden.
    Så mina frågor är följande har du tips på vem på Vidar kliniken man kan vända sig till och se om det går att trappa ner helt och de kanske har någon hjälp för mitt malande i huvudet inte skall återkomma och även för humöret.
    Det som skrämmer mig är att min dotter har slutat med SSRi sen två år nu och hennes humör är fruktansvärt nu och hon skriker och gapar som attan igen konstant och jag vill inte dit alls då blir jag arbetslös

    Med vänlig hälsning
    Anne

  2. Håller själv på att trappa ut å det tar evigheter. Det finns några saker man kan göra även om dom inte alltid är lagliga. Man kan ta tex morfin cannabis eller annat för att lindra avtändningen av ssri finns även Dimor som är för magen som funkar om man tar många men då blir man lite hård i magen men det e helt klart värt det. Och tar man morfin tex och äter det varje dag får man ju räkna med en avtändning där med men den varar i någon dag bara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *